zaterdag 5 november 2016

Dag 5: Het hoge noorden en mega bomen.

Vanochtend ging om 7 uur de wekker. Alleen was ik allang wakker. Ik had een huisje op een camping, niks mis mee. Ik lag heerlijk droog, insecten vrij en op een super lekker matras. Enige nadeel was door de kou naar de wc lopen 's nachts. Al zat daar ook weer een voordeel aan, het was namelijk beide keren helder, waardoor ik vol verbazing naar de sterrenhemel heb zitten turen. Natuurlijk ook een poging tot foto's maken gedaan, maar dat moet nog even verbeteren.

Nou goed vroeg uit de veren dus voor een lange rij dag vandaag. Eerst was het op naar Cape Reinga. De noordelijkste vuurtoren van Nieuw-Zeeland geloof ik. Net niet het noordelijkste punt, maar mooi was het er wel. Er komen 2 zeeën bij elkaar, de Pacific Ocean en de Tasman Sea. Dit geeft een mooi beeld van botsende golven. Wat een mooi blauw water daar trouwens ook weer en wat een uitzichtpunt echt schitterend.

Vlakbij Cape Reinga heb je de Te Paki Sand Dunes. Hier kun je vanaf sleeën met een sandboard, die je overal kunt huren. Ik was van plan het te gaan doen maar kwam er aan en er was niemand. Toen toch maar laten zitten en liep qua tijd al wat achter op schema. Dus een paar mooie foto's gemaakt van immens hoge zand duinen, zo groot hebben wij ze niet.

Toen was het door naar Waipoua Forest waar ze allemaal kauri bomen hebben. Wat een bijzondere bomen zijn dat. Wat zijn die ontzettend groot en mooi. Tane Mahuta is de grootste en staat mooi te pronken midden in het bos. Om er te komen moet je wel een slingerweg door van 24km, ergens in het midden zit de mega boom. De stam was zo dik, als ik het schat is het nog te klein denk ik. Maar minimaal 5 meter doorsnede zeker wel. Ik was er echt van onder de indruk dat een boom zo oud, namelijk 2000 jaar, en zo groot kan zijn.

Even verderop hadden ze nog meer grote kauri bomen, de 2e en 3e grootste en de 4 sisters. Omdat de 2e en 3e wat langer wandelen waren ben ik alleen naar de 4 sisters geweest. Deze 4 kauri bomen groeien zo dicht tegen elkaar aan dat het lijkt alsof ze aan elkaar vast zitten en uit 1 boom zijn ontstaan, maar het zijn echt 4 aparte.

Daarna was het nog ruim 2 uur door rijden naar Auckland waar ik nu weer ben. Overal hoor ik vuurwerk afgaan, ze vieren hier Guy Fawkes day. Een man die 411 jaar geleden het Britse Houses of Parliament inclusief de koning wilde bombarderen. Dit is mislukt en toch vieren ze elk jaar zijn dag. Ik begrijp het niet helemaal.....

Wat ik nog wel even kwijt wil, wat is alles hier toch goed verzorgd! Overal hebben ze openbare toiletten, bij alle bezoekers locaties waar ik kom. En dan zijn ze allemaal nog eens zo schoon! Niet normaal. Je kunt meteen op de bril gaan zitten, ligt geen papier op de grond of poep aan de muur. Wat zijn de mensen hier netjes! Ook is de bewegwijzering perfect. Alles maar dan ook alles is aangegeven, van grotten tot watervallen en speciale plekken. Je hebt bijna geen wegenkaart nodig! Heerlijk, mogen ze in andere landen nog veel van leren!!

1 opmerking:

Juudje! zei

Leuk om te lezen Patries!
Wij vieren ook Sinterklaas, die in november vanuit Spanje (of Turkije) naar het koude Nederland komt en dan zelf pakjes gaat uitdelen...