zaterdag 12 november 2016

Dag 12: Wellington te water.

De dag in Wellington is letterlijk in het water gevallen! Sinds ik hier gister aankwam heeft het alleen maar non stop geregend. Maar dat houdt deze die-hard niet tegen natuurlijk. En dus ging ik er gewoon op uit.

Om 9.30 had ik een rondleiding bij Weta Workshop staan in de Weta Cave. Dit was echt mega interessant. Er werd uitgelegd hoe ze wapens maken, namelijk van plastic uit siliconen mallen, maar ook zwaarden en schilden en pantsers, alles is van plastic. Je wordt genept waar je bijstaat. Zo hebben ze hier veel props verzorgd voor films als Lord of the Rings en the Hobbit maar ook Narnia. Tijdens Lord of the Rings hebben ze een computer animatie ontwikkeld die nu veel gebruikt wordt. In die films hebben ze Gollem zo gemaakt, maar meer films zoals Avatar, Prometheus en zelfs Kuifje zijn op die manier gecreƫerd. Veel digitaal werk ook dus. Ja het was een leerzaam tourtje, en nee de magie van films is er nog niet af voor mij, maar even een echte spoiler, de punten op Sauron's masker en schouders zijn gewoon van rubber ;)

Omdat ik de auto nog mee had ben ik naar een uitzichtpunt gereden op Mount Victoria, uitzicht was er alleen niet want het zat midden in de wolken. Ook de film locatie van Lord of the Rings werd niks door de regen. Dus de auto maar snel naar het hotel gebracht en toen op de voet verder. Ongeveer halverwege de route naar het Te Papa museum een windproof paraplu gekocht en hij werkt echt!

Het Te Papa Warewa museum is volledig gratis, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Ze hebben veel uitleg over het ontstaan van Nieuw-Zeeland, de Maori's en de natuur en dieren. Er lag een geconserveerde mega inktvis in een display, gadverdamme wat vies. Ook was ik verbaasd over de grootte van de uitgestorven Moa vogel. Hij lijkt op een kiwi maar dan veel groter. Ik ben ook nog in een earthquake simulator geweest, maar zo heftig voelt dat nou ook weer niet.

Na het museum in de regen doorgelopen naar de Cable Car, de enige nog in Wellington! Boven aangekomen doorgegaan maar Space Place een observatorium en planetarium. Erg leuk om uitleg te krijgen over de sterrenhemel van het zuiderlijk halfrond en te zien hoe ze het daar aangepakt hebben qua informatie aan het publiek. Wel maken ze gebruik van een oude telescoop. En door de wind kunnen ze hem niet vaak gebruiken ook.

Nadat ik weer naar beneden ben gegaan met de Cable Car moest ik nog een half uurtje teruglopen naar het hotel. Gelukkig door een winkelstraat waar het veel overdekt was. Uiteindelijk bij Nando's gaan eten en daar bedacht dat het wel leuk zou zijn om naar de bios te gaan, had nog tijd over. Uiteindelijk naar Embassy Theater gegaan en Doctor Strange gekeken. Deze bioscoop is gebruikt voor premieres van Lord of the Rings en the Hobbit, erg leuke bijzaak.

Geen opmerkingen: