woensdag 9 november 2016

Dag 8: Kia Ora vanuit de stinkende zwaveldampen.

Kia ora! Oftewel hallo in Maori. Vandaag was een erg leerzame dag wat betreft de Maori cultuur. Na eerst vanochtend heerlijk rustig aan gedaan te hebben, ben ik op pad gegaan naar Te Puia.

Te Puia is een geothermisch park met Maori eigenschappen. Er grenst een ander park aan waar zelfs nog Maori's wonen en die badderen nog in het blauwe water van de geisers van Te Puia.

Tijdens een tour werd ons van alles verteld over hoe de Maori's uit Hawaiki komen en naar Nieuw-Zeeland kwamen. Ook kregen we te zien hoe ze de houtsnijwerken maken en hoe ze weven met planten.

Ik heb vandaag ook mijn eerste kiwi vogel gezien. Het was er alleen erg donker omdat kiwi's nachtbeesten zijn, dus heel duidelijk was het niet, maar ik was er blij mee. Ik was verbaasd over hoe groot deze niet vliegende vogel wel niet is. Er lag ook een ei wat al reusachtig was, denk 3 xl eieren bij elkaar en dat is 15 tot 20% van een kiwi lijf tijdens het zwanger zijn. Kun je nagaan hoe groot een kiwi dan is!

Ook waren er een stuk of 5 geisers in te Puia, 3 actieve en 2 slapende. Van de 3 actieve zijn er 2 vrijwel constant, ze spuiten bijna elk half uur wel een kwartier lang, waaronder de bekendste Pohutu. De 3e is onvoorspelbaar en spuit wanneer hij zin heeft. De laatste keer heeft hij 36 uur achter elkaar staan sproeien.

In te Puia heb ik de Portugese Ana leren kennen en we zijn samen naar de Redwood Trees geweest. Hier hadden ze een Tree Walk op een hoogte van 10 meter ongeveer door de grote redwood bomen heen.

In de avond werd ik opgehaald om naar het Tamaki Maori Village evenement te gaan. Hierbij kreeg je een introductie in de Maori cultuur zoals de haka leren en daarna lekker eten op een speciale Maori manier gemaakt genaamd 'hangi'. Ze graven een gat van 1,5 meter diep, gooien hier gloeiend hete lava stenen in en leggen hier in kooien het vlees, groente en pudding bovenop. Daarbovenop allemaal vochtige lakens, want door de warmte wordt het vocht stoom en wordt het eten gaar gestoomd. Dit duurt wel een paar uur maar het eten was heerlijk! De kip was lekker mals, groente ook heerlijk, ook de kumara oftewel zoete aardappel en de gele room pudding was heerlijk warm. Het was een top avond!

Geen opmerkingen: