vrijdag 4 november 2016

Dag 4: Glowworms, watervallen en bochten in Northland.

Vandaag was het op tijd opstaan want het zou een lange dag worden, nou dat heb ik geweten ook. Het rijden in Nieuw-Zeeland is niet zoals in Nederland had ik al gelezen en ja dat klopt helemaal! De snelweg is een 2 baans weg, de ene baan heen de andere terug, waar je gewoon kunt oversteken. Je mag er gewoon 100 rijden maar dat lukt amper door de vele bochten die erin zitten. Tunnels kennen ze hier niet, alles gaat met bochten over de heuvels en bergen heen.

De dag begon in Auckland, waarna ik al snel de snelweg op ging op weg naar de Waipu Caves. Ik dacht dat dit een gewone toegankelijke grot was, maar het bleek dat hier ook glowworms aanwezig zijn. Gelukkig had ik een zaklamp meegenomen van huis, want zonder zaklamp kom je niet ver. Aan het eind van de grot zat het plafond vol met lichtblauw gloeiende glowworms!! Wat een magisch gezicht is dat. Hoe langer je er stond zonder licht, hoe meer je er ging zien, zoveel dat het hele plafond vol bleek te zitten. Wat was dat onwerkelijk!

Als je hier rijdt is het net of je in Middle Earth rijdt van Lord of the Rings en the Hobbit. Overal waar je kijkt zie je langschappen die op de scenes uit die films lijken. Zo heb ik vandaag meerdere keren het gevoel gehad alsof ik door Hobbiton reed en door Fangorn Forest. Wat een aparte bomen hebben ze hier zeg.

Na de Waipu Caves doorgereden naar de Whangarei Falls. Het is een mooie waterval, je kunt via een makkelijk pad naar beneden en je kunt hem ook van boven bekijken. Ik heb het natuurlijk alle 2 gedaan. Ik wandel wat af hier, heb alweer lamme benen na vandaag haha.

Toen was het door naar de Mermaid Pools, die heb ik helaas niet gevonden, maar wel een heel mooi uitzichtpunt daar in de buurt. Ben er wel achter dat het aantal minuten voor een track overdreven is. Van de 20 minuten enkele reis die er voor stond was het werkelijk maar 10 minuten lopen.

Door naar de Waitangi Treaty Grounds. Ik wist alleen niet dat je daar entree geld voor moest betalen. $40,- ging me toch echt iets te ver en je moest er zeker 3 uur voor uittrekken staat in de folder, het was inmiddels al 4 uur, ik was gaar van het rijden en moest nog zeker 2 uur door. Dus hup in de auto gestapt en door naar de Haruru Falls, die ook weer mooi waren. Wel een stuk lager dan de watervallen van eerder vandaag.

Toen werd het tijd om richting Ahipara te gaan, waar ik nu ben om te slapen. Wat ik zo ook heerlijk ga doen, het was een lange vermoeiende dag. Vooral het stuk van 13 km met alleen maar bochten hakte erin. Ja echt alleen maar bochten, van links naar rechts, enz., enz. door heuvels heen. Er zat geen recht stukje tussen. Helaas moet ik die route morgen volgens mij ook weer hebben. Eens kijken of ik dat niet anders kan rijden haha.

Geen opmerkingen: