dinsdag 13 augustus 2013

IJsland dag 11

En weer ben ik een ervaring rijker. Ik heb vandaag over een gletsjer gewandeld. Welke weet ik zo snel even niet want die IJslandse hunk sprak het me steeds te snel uit om het te verstaan. Na opzoeken is het de Falljökull gletsjer. We begonnen bij de camping, croupons werden gepast (onderbind schoenen met spikes) en een ijshamer werd meegegeven. Toen zijn we met een Amerikaanse schoolbus naar de gletsjer gebracht.

Bij de gletsjer aangekomen moesten we nog een half uurtje wandelen voor we de croupons konden onder binden en het ijs op konden stappen. Maar wat was dat leuk, door de spikes glij je totaal niet weg. Wel moet je als een boer lopen, benen wijd anders kan je jezelf verwonden. Platte voet en neus vooruit of je nou schuin, omhoog of omlaag gaat.

In de gletsjer zitten moulins, oftewel molens, diepe gaten naar beneden waar het water door wegstroomt. Op warme dagen smelt de gletsjer 15cm per dag, erg snel dus. We mochten over de rand de diepte in kijken maar ik lompie heb mijn fototoestel steeds aan de IJslandse gids gegeven zodat hij goede foto's kon maken. Mij niet gezien half hangend boven die afgronden.

Het gletsjer wandelen was gewoon super gaaf, weer een van de hoogte punten van de vakantie. 'S middags zijn we zelf nog een rondje naar een waterval gaan wandelen de Hundafoss. Foss staat voor waterval. We hadden de middag vrij dus lekker rustig aan kunnen doen verder.

Geen opmerkingen: