donderdag 1 december 2016

Dag 24: Save the best for last, vaarwel Nieuw-Zeeland

De laatste dag in Nieuw-Zeeland is aangebroken. Hier zit ik dan ergens boven de Tasman zee dit te typen. Nieuw-Zeeland is achter me, wat ga ik dit land ontzettend missen. Alles wat ik gehoopt had en van gedroomd had is waar! Het is en was echt geweldig. Het is zo'n ongelooflijk mooi land. Er is teveel om te zien en ik had gewoon te weinig tijd! Maar heb al 5,5 uur aan film, dus heb genoeg om terug te kijken en van te genieten. En zit al richting de 3000 foto's dus ook dat wordt geen probleem. Wat zal ik met veel fijne gedachtes aan dit mooie land terug denken.

Maar ik had nog een dag te vullen. Na mijn koffer ingepakt te hebben ben ik naar C1 gegaan. Een restaurant waar je eten door pneumatische buizen komt. Een systeem met geld wat ze vroeger bij banken hadden. Alleen ging het ontbijt helaas niet via die buizen, alleen diner, maar toch grappig om te zien. En om bij de wc te komen moest je door de boekenkast lopen. Het was een schuifdeur hoor, maar erg grappig. En ze draaiden een luisterboek van Harry Potter in de wc.

Toen moest ik de auto wegbrengen. Hij was zowaar goedgekeurd ondanks dat ik een wieldop behoorlijk heb beschadigd aan een stoeprand en geen idee hoeveel krassen er onder het stof zitten van de gravel wegen. Met een busje naar het vliegveld gebracht, daar mijn koffers gedumpt en door naar Willowbank Wildlife Reserve.

Ik heb dit park online gevonden en uitgekozen om heen te gaan omdat ze er kiwi's hebben, kea's en je mag er wallabies voeren. En ook alle andere boerderij dieren en vogels. Wat een geweldig park! Het eerste rondje heb ik 2 uur over gedaan. Overal foto's van gemaakt. Ik had al voer voor dieren gekocht, maar de wallabies hadden geen interesse, er liepen teveel mensen denk ik. Wel hadden ze bijna allemaal een baby in hun buidel. Zo gaaf om te zien.

Bij een apen soort werd er net gevoerd, waardoor we een baby van 5 dagen kregen te zien toen de mamma aap zich moest verplaatsen om het eten te pakken. Verder waren er veel boerderij dieren zoals varkens, koeien, lama's, alpaca's, hertjes, geitjes, pauwen, kippen, eenden enz., enz.





De kippen hadden babies, geweldig!! Die aten gewoon uit je hand. Zo lief.

De Kea vogels waren ook aanwezig, waarvan er 1 meteen heel nieuwsgierig was, hij begon meteen aan mijn schoen te knabbelen.

De Kiwi's waren hier erg goed te zien, heb zelfs foto's mogen maken en filmen! Dat was nergens anders toegestaan, maar het licht was hier ook wat duidelijker. Erg fijn, want ze zijn al zo bijzonder en zeldzaam dan wil je ze wel goed kunnen zien.

Toen ik een tweede rondje ging heb ik heerlijk genoten van 1 van de wallabies. Hij zat vlak langs het pad en kwam op me af toen ik eten liet zien. Heb ruim 10 minuten naast hem gezeten, fotos gemaakt, filmpjes gemaakt terwijl hij steeds lekker zat te smikkelen. Hij was alleen wel bang voor de gans die er rondliep. Was ook wel te begrijpen, die gans was bijna even groot als de wallaby.

Daarna weer langs de Kea's gegaan. Ze waren aan het eten dit keer, maar ben gaan zitten en toen kwam er toch 1 op me af. Die wilde graag gaten in mijn jas maken, maar aangezien die langer mee moet, moest ik daar toch wat van zeggen haha.

Maar wat een gaaf park zeg. Beste wildpark wat ik tot nu toe ben tegen gekomen. Ben nergens ingegaan omdat ze niet echt iets toe te voegen hadden aan wat ik al in het wild had gezien. Maar deze zeker. Hij krijgt van mij 5 sterren.

En toen weer terug naar het vliegveld en ja dan zit je hier onderweg naar Sydney. Beetje met een sip gevoel. Terwijl ik nog zoveel moois te zien ga krijgen. Het is een beetje dubbel. Maar Nieuw-Zeeland was mijn grootste wens en die droom is volledig uitgekomen. Ondanks de aardbeving en dat sommige dingen niet doorgegaan zijn door het weer, was het een reis om nooit te vergeten. Ooit kom ik hier weer terug!

Geen opmerkingen: