donderdag 1 december 2016

Dag 28: Het kleurrijkste rif op Aarde!

Cairns is natuurlijk de plaats voor the Great Barrier Reef. En daar ga ik vandaag dus ook heen. Heb een snorkeltocht geboekt bij Dive Down Under inclusief een introductie duik. Met de gratis shuttle bus van het hostel naar de reef fleet terminal gereden, inchecken en naar de boot. Evolution heet de boot. Tijdens het wachten kom ik de Australische Alicia tegen die ook alleen was. We werden aan tafel gezet bij Anya en Nikita uit Duitsland.

Het werd een gezellige dag. Na een vrolijke en grappige uitleg over alles aan boord en de crew moesten we naar de briefing voor het duiken. Tijdens de uitleg renden er veel mensen naar buiten om te spugen...was erg grappig om te zien elke keer. Vooral als je zelf nergens last van had.

We werden ingedeeld in groepen voor het duiken, maar Alicia en Anya hadden ook besloten om een duik te doen dus heb mezelf verplaatst naar hun groep zodat we met zijn 3tjes tegelijk konden. Na aankomst bij het eerste rif konden we eerst nog een tijd snorkelen. Het is toch een stuk kleurrijker als ik dacht. Had echt een grauwe boel verwacht als je op alle verhalen op tv af gaat, maar het was juist heel kleurrijk, veel vissen en veel verschillende koraal soorten. Prachtig!

Toen was het tijd om te duiken. Uitrusting aan en gaan met die banaan. We kregen 1 instructeur mee, ik zat links van hem en Alicia en Anya rechts. Gaaf hoor om relaxed onderwater te zwemmen en gewoon te kunnen ademen. Kan niet zeggen dat ik veel meer bijzonders heb gezien dan tijdens het snorkelen maar de ervaring is gaaf. Wel hebben we een haai gezien. Hij was gelukkig ver weg, maar wel gaaf en ook eng om te zien.

Voor we naar het tweede rif vaarden kregen we een lunch. Klaargemaakt door bijna alle crew leden. Zo hadden ze allemaal meerdere taken. Het was trouwens erg lekker.

Op naar het 2e rif. Dit was nog veel mooier dan de eerste. Misschien omdat het ondieper was geen idee maar er was nog meer kleur, nog meer vissen en gave afgronden. Bij zo'n afgrond ook weer een haai gespot die onder me door zwom. Ben er nog even achteraan gezwommen met mijn video camera. Niet te dichtbij natuurlijk.

En toen was het weer tijd om ruim een uur terug te varen. Op de boot kwam ik Tale tegen, een Nederlandse jongen die ik de avond ervoor in het hostel leerde kennen. Nog even mee zitten praten en daarna met Alicia voorin de boot gaan zitten. Niet beseffende dat we behoorlijk aan het verbranden waren in de zon en de wind. Bij aankomst kwam de pijn pas....pfoe mijn achterkant was ook helemaal knalrood van het snorkelen. Oops!

Terug bij het hostel even gedoucht om al dat zout weg te spoelen en daarna samen met Tale een pizza gehaald en onze foto's en filmpjes van die dag zitten bekijken. Rond half 9 ging mijn kaarsje uit, word je best gaar van dat snorkelen, maar het was een mooie dag.

Geen opmerkingen: